Schatzoeken in Hissewis

WG-staf

Zaterdag 28 september was het een drukte van jewelste bij Scouting Heesch. Maar liefst 43 jongens en meisjes tussen de 6 en 9 jaar oud stonden om 14.00 uur klaar voor een middagje schatzoeken. Ze hadden namelijk een uitnodiging gekregen van Drs. Wirwar, burgemeester van het dorpje Hissewis. Deze nogal warrige burgemeester had een groot probleem, hij was de sleutel van de schatkist van het dorp kwijt! Al het geld van het dorp zat in die kist en Hissewis had nu bijna geen geld meer. Alle inwoners begonnen dat al flink te merken, dus het was hoog tijd dat burgemeester Wirwar de sleutel terug zou vinden. Hij had wel enkele aanwijzingen waar de sleutel verstopt zou kunnen liggen, maar daar snapte hij zelf helemaal niets meer van…

Gelukkig waren de jongens en meisjes slim genoeg om de eerste aanwijzing te ontcijferen, deze was namelijk in een soort geheimschrift. In acht groepjes gingen de kinderen op pad naar verschillende locaties. Bij De Heilige Eik moesten ze met behulp van een schatkaart puzzelstukjes zoeken. Deze puzzelstukjes samen vormden een foto van ’t Kuipke. Daar aangekomen moesten ze er met behulp van het bordspel ‘Wie is het?’ achter zien te komen wie de geheime bron was waarmee ze via een portofoon contact hadden. Ze mochten hem vragen stellen en de bordjes op het spel omklappen, zodat alleen de geheime bron overbleef. Achterop dit bordje stond de code van het cijferslot van een kistje waarin weer een nieuwe codesleutel lag die naar de volgende locatie leidde. Bij elke kruising van wegen stonden cijfers op de straat geschreven, de kinderen moesten in hun codesleutel kijken welk getal ze moesten volgen. De route kwam uit bij Het Labrys, waar een visser zat. In de fontein dreven verschillende eendjes die de kinderen er met vishengels uit moesten hengelen. Onder op de eendjes stond een cijfer en een letter geschreven, deze combinatie vormde de aanwijzing ‘Heilige Eik’. Afhankelijk van de plaats waar een groepje gestart was vonden ze op de laatste post geen nieuwe aanwijzing, maar een echte sleutel. Misschien wel DE SLEUTEL van de schatkist van Hissewis!!

Met hun gevonden sleutel ging elk groepje terug naar De Elleboog om deze te overhandigen aan de burgemeester. Daar aangekomen zagen ze de burgemeester popcorn maken op het kampvuur! Terwijl de kinderen lekker genoten van de popcorn en een glaasje ranja, druppelden alle groepjes een voor een binnen. Toen iedereen er was, was het tijd om de sleutels te passen. Om de schatkist zat namelijk een grote ketting met wel acht sloten! Om beurten mocht een groepje naar voren komen en een slotje openmaken. Bij elk slot wat open ging werd burgemeester Wirwar een beetje blijer, en bij het laatste slotje dat open sprong, sprong hij een gat in de lucht! Eindelijk had Hissewis weer geld!! Als bedankje had Drs Wirwar voor alle speurneuzen nog een oorkonde met daaraan een lekkere snoepsleutel!